חלום:

חלום: לכתוב על מה שאני אוהבת ועל מה שמרגש אותי... ולרוץ לספר לחבר'ה

יום ראשון, 25 בדצמבר 2011

על צמחים וכישופים

כוסברה יוצאת מגדרה!


ההיגד הלעוס על הכוסברה - "או שאתה אוהב כוסברה או שאתה לא סובל כוסברה" - עלה לסדר היום בגינתנו כאשר יבגני הראה לי בשמחה את צרור הירק ששתל בערוגה ולהפתעתו נקלט לא פחות טוב מהחוביזה, שעל פי כל אמות מידה מהווה את ההצלחה שלנו. איך שהתחלתי לעקם את הפרצוץ ולנסות לשחזר בזכרוני מתי לא התקשיתי להשלים עם ביס כלשהו בטעם כוסברה - הודיע יבגני שיש איזה שבט קווקזי שבו האנשים חיים עד 150 בערך וכשבדקו למה זה מצליח להם הסתבר שסם הנעורים הוא לא אחר מאשר כוסברה בכל תבשיל שם… אפילו במסטיק.
לא שאני רוצה לחיות עד 150 אבל אולי כוסברה יכולה לחסוך בוטוקס והרמת גבות בבוא העת??? ממממ…. הינה סיבה לחפירה ומחקר…. ובכן… אוצר גדל בגינתנו ויש ללמוד את כל צפונותיו. ובכן… האם ידעתם ששמו הבוטאני של הכוסברה הוא לא אחר מאשר "גד השדה"? 





על פי ויקיפדיה- ציטוט ישיר - גד השדה (שם מדעי: Coriandrum sativum), הידוע בשמו הערבי כוסברה, הוא צמח תבלין ממשפחת הסוככיים.
הגד הנו צמח חד-שנתי, בעל עלים מנוצים ודומה לפטרוזיליה.
מקור הירק הינו מדרום אירופה והמזרח התיכון כולל ישראל. כיום, צמח זה נפוץ כגידול תרבות בעולם כולו.
הגד ישגשג בקרקע קלה, עשירה ומנוקזת היטב.
בצמח הגד משתמשים להכנת מאכלים שונים. השימוש העיקרי נעשה בעליו של הצמח, אך ישנו שימוש גם בזרעיו ובגבעולו.
זרעי הגד מהווים מרכיב עיקרי בתערובות המסאלה ההודי. לזרעים גם יכולת רפואית - הם ממריצים ומפיגים גזים במעיים. הגד עשיר בפיטוכימיקל הנקרא קוריאנדרול הנחשב למסייע במניעת סרטן. הגד מכיל phthalides, flavonoids, carotenoids coumarines, terpenoids, polyacetylenes ופיטוכימיקלים נוספים, לרבים מהם סגולות מונעות סרטן. הפיטוכימיקלים הללו חוסמים מגוון פעילויות הורמונליות הקשורות בהתפתחות סרטן.
נוסף על הפיטוכימיקלים השונים מהווה הגד מקור עשיר ל:

עלי גד ירוקים משמשים את תושבי פרו כמעט לכל תבשיל- במצרים נהוג לשים עלי גד במרקים. עיקר השימוש בזרעים טחונים כשלמים, בלחם, להכנת ליקרים וג'ין, בסוג של בירה בלגית, בתערובת התבלינים גאראם מסאלה ומרכיב מרכזי בתערובות קארי. השמן האתרי המופק מהזרעים משמש למתן טעם לממתקים, קקאו, שוקולד, טבק, כמרכיב חשוב בתערובת תבלינים, למוצרי בשר, לדברי מאפה ומשקאות אלכוהוליים. כן משמש השמן האתרי ברפואה להסוואת טעמם וריחם של תכשירים שונים.
היסטוריה ופולקלור
המן שירד במדבר סיני מתואר "כזרע גד לבן וטעמו כצפיחית בדבש" (שמות ט"ז, ל"א).
מספר חוקרים ובוטניקאים מאוחדים בדעה שהמדובר באותו תבלין הקרוי בפינו גד השדה. הגד גודל בארץ בתקופת המשנה, העברים אכלו הן את הירק והן את הזרעים ולפי המקורות ברור שהשימוש בו היה נרחב. בין היתר השתמשו בכוסברה לתיבול כבושים ואת העלים היבשים היו משמרים לשימוש משך כל עונות השנה.
מקור השם כוסברה מהודית עתיקה, שם הוא נקרא קוסטומבארי, או קוסטומבורו. בימי הביניים השתמשו בגד להכנת שיקויי אהבה וקטורת. בסיפורי אלף לילה ולילה הוא מוזכר כסם אהבה. באירופה, ובמיוחד בצרפת, משמש הגד להכנת ליקרים ומי-טואלט.
זרעים של גד נתגלו במערה בישראל ויוחס להם גיל של 8000 שנה. כמה טקסטים בסנסקריט מדברים על ביות הגד בהודו העתיקה בערך לפני 7000 שנה, אך קיימים מעט מאובנים של הצמח שיכולים להוות הוכחה לספרות זו.

Jacopo Tintoretto 1577
אלוהים ממטיר כוסברה מן השמים... ואני אומרת - השמים הם הגבול
וכל זה אצור בצרור הירקרק והנעלב שבקצה הערוגה?
מייד נזפתי בעצמי והחלטתי שיש לתת לכוסבר היקר הזדמנות וכבוד.

אצתי רצת לחפש במקומות המקוריים (למשל ספרי כישוף) מה קסם מיוחס לצמח זה שכה מודר מסביבתי
וכה מצאתי:


כוסברה משתתפת כבר אלפי שנים בטקסי כשפים על ידי מכשפות (ואולי גם מכשפים למרות שאני לא מאמינה שיש גברים מכשפים.. זה לא מסתדר לי...) וכן, אתם יכולים לנסות את זה בבית כי אלו כשפים מהסוג הלייט (הפלא ופלא - הכוסברה היא בעניין כשפי אהבה):


1. שיקוי אהבה שהשותה אותו יימשך באופן לא הגיוני לזה שהגיש אותו (ללא הבדלי דת גזע ומין). קחו זרעי כוסברה, (לא המון כי בכל זאת אתם לא רוצים להחשף) כתשו אותם עד דק וערבבו אותם בגביע יין אדום ושווה. השקו ותיווכחו.


2. חליטת כוסברה עם תה תבטיח הקלה יפה בכאבי לב שבור לאחר פרידה.


3.הטמינו זרעי כוסברה בציפית הכר שלכם ותבטיחו לעצמכם שינה ללא חלומות אימה.


4. פיזור כוסברה בארבע פינות הבית תשמור אותו מאנרגיות רעות.


5. ציטוט שלא נגעתי - "מחזק הלב ומעורר התיאבון מרבה חלב היולדת לטיפול נגד הקאות וגזים. מיץ הכוסברה טוב לכאבי העיניים וחניכיים, אישה בהריון המרבה באכילת הכוסברה זוכה לבנים שמנים ובריאים".


 6. תרופת סבתה לדלקת או אלרגיה מסביב לעין, בעפעפים ומתחת לעין. להרתיח מים לחלוט כמה עלים של כוסברה, לקרר, לעשות קומפרסים עם זה על העין כאשר היא סגורה.


7. ואחרון אחרון חביב - הכוסברה הוא שומר שלום הגננים והגינה. וזה רבותי מספיק ומשכנע שמעתה והלאה אכבד ואוקיר את הצרור הירוק הצנוע.
אם החלטתי לאמץ את דרך הגננות סוף סוף פגשתי את שומר הראש שלי תרתי משמע.
אבל למה לקרוא לו בשם כזה? כוסברה?!


ולפני שאקפוץ לפיג'מה - חייבת לכם משהו הורס במיוחד שהמצאתי בעצמי לפני שנה והפעם היו לי פרודוקטים טריים ופריכים מהגינה שלי:








2 תגובות: